מה היא תסמונת כאב פטלופמורלי?

למרות שתסמונת הכאב הפטלופמורלי (הידועה גם כ-Runner’s Knee) נפוצה בקרב רצים, היא פוגעת גם באנשים העוסקים במקצועות ספורט אחרים כמו קפיצה, אומניות לחימה, טניס ועוד. ישנם אנשים הנולדים עם מבנה שלדי לא תקין של הרגל (רגלי X/O, זווית אגן לא תקינה ועוד), במקרים אלו הנטייה לתסמונת זו גבוהה יותר.

מה הם התסמינים?

הכאב מתסמונת זו ממוקם לרוב בקדמת הברך ומסביב לפיקת הברך.
החמרה של תסמונת זו מתרחשת כאשר:

  • מופעל עומס רב על הברכיים בזמן אימון.
  • עלייה וירידה מרובה במדרגות, בעיקר ירידה.
  •  תרגילי סקוואטים, כריעה וקפיצה.
  •  ישיבה ממושכת על הברכיים או עם ברכיים מכופפות.

גורמים

הגורמים המדויקים לתסמונת זו לא ידועים, אך היא מיוחסת למקרים הבאים:
אימון מאומץ– במקרים מסוימים של אימון אינטנסיבי מדי לטווח ארוך נוצר עומס על פיקת הברך.
חולשה של שרירי הרגל– כאשר השרירים התומכים בברך (ארבע-ראשי והירך בעיקר) לא חזקים מספיק, יותר עומס נופל על השלד וכך מתפתחת שחיקה.
תרגול לא נכון– בתרגול סקוואטים כאשר הברכיים נוטות קדימה מדי.
טראומה– שבר בברך, פריקת ברך, נפילה חזקה על הברך וטראומות מקומיות נוספות.
ניתוחים בהם המנתח משתמש בחלק מגיד הפיקה כשתל.
גיל– אנשים מבוגרים נוטים לסבול משחיקה מוגברת של המפרקים, עקב גילם או נטייה לחלות בדלקת פרקים.
מין– לנשים יש סיכוי גבוה יותר חלות בתסמונת זו. הסיבה לכך היא כנראה בשל מבנה אגן רחב יותר משל גברים.

אבחנה

ניתן לאבחן תסמונת זו על ידי בדיקת רופא. בדיקה זו כוללת בעיקר בדיקה של היסטוריה רפואית ובדיקה פיזית של מפרק הברך על מנת לשלול מחלות אחרות. יחד עם זאת, הרופא הבודק ימליץ לרוב על אחת מהבדיקות הבאות:
רנטגן- באמצעות צילום רנטגן ניתן לבחון את מבנה העצמות. למרות שזו בדיקה פשוטה, אשר לא חושפת את הנבדק לקרינה מרובה, יש צורך בבדיקות נוספות לעתים משום ולא ניתן לבחון רקמות רכות בבדיקת רנטגן.
צילום CT- זו בדיקה איכותית המציגה את התמונה בשכבות על מנת שיהיה אפשר לנתח אותה טוב יותר. צילום CT מאפשר בחינה של עצמות ורקמות רכות. החיסרון המרכזי הוא כמות גדולה של קרינה.
בדיקת MRI- מאפשרת הצגה של עצמות ורקמות רכות באמצעות גלי רדיו ומגנט חזק מאוד. זו בדיקה איכותית אשר לא חושפת את הנבדק לקרינה, אך בדיקה זו יקרה יותר.

כיצד ניתן לטפל בבעיה?

כטיפול התחלתי מומלץ לתת לברך מנוחה ולא להעמיס עליה, ובהמשך לבצע שינויים באימונים על מנת להפחית עומס ולחץ על הברך. במידה ויש צורך מומלץ לקחת כדורים אנטי-דלקתיים כמו אדוויל, איבופרופן או ארקוקסייה.

במקרים בהם אין שיפור ישנם אמצעים נוספים על מנת לטפל בכאב:

פיזיותרפיה – הדגש הוא על חיזוק השרירים התומכים בברך, כמו השריר הארבע ראשי ושרירי הירך האחוריים, ועבודה על שיפור יציבות הברך בעזרת כרית “פיתה”.
תומכי ברך– תומכי הברכיים מקלים על הכאב בזמן פעילות ספורטיבית ועוזרים במניעת נזק נוסף לברך. מומלץ להשתמש בתומכי הברכיים רק בזמן פעילות ספורטיבית ולא במשך כל היום. ישנם סוגים רבים של תומכי ברכיים וחלקם אף מיועדים לבעיות ספציפיות ולכן חשוב להתייעץ עם אורתופד בנוגע לסוג המתאים.
אימונים “קלים”– מומלץ לעבור לאימונים אשר לא מעמיסים על הברכיים כמו שחייה ורכיבה על אופניים.
טייפיניג– טיפול בעזרת מדבקות אשר תומכות במפרק, מקלות את העומס ועוזרות בתהליך הריפוי והשיקום.

יתרונות הרפואה הסינית בטיפול בתסמונת כאב פטלופמורלי

לפי הרפואה הסינית הגוף מכיל בתוכו מרידיאנים (מסלולי אנרגיה הנעים בגופנו ומתחברים לאיברים הפנימיים). בתוך מרידיאנים אלו נע הצ’י. הצ’י הוא האנרגיה המזינה אותנו ואת הסביבה והוא קיים בכל דבר. לפי הראייה הסינית, כאשר יש הפרעה בזרימת הצ’י נוצרת מחלה (אורתופדית או פנימית) והמטפל/ת ינסה להחזיר את הזרימה התקינה ובכך לטפל במחלה.
כאשר מגיעים לטיפול אצל מטפל/ת בתחום הרפואה הסינית אחד הדברים הראשונים שמתבצעים זה תשאול, זאת על מנת להגיע לאבחנה מדויקת של גורם המחלה בראייה הסינית. לפי האבחון ניתן לדעת איך לגשת לטיפול עם מרב ההצלחה.
ניתן לטפל בתסמונת זו ברפואה הסינית באמצעות דיקור, טווינא וצמחי מרפא.
במחקר שבוצע בארה”ב, נבדקו 36 מטופלים אשר סובלים מהתסמונת. המטופלים קיבלו טיפולי דיקור פעמיים בשבוע במשך 4 שבועות. ניתן היה לראות שיפור משמעותי בקרב המטופלים, אשר נמשך גם לאחר סיום הטיפול, כפי שנצפה בבדיקות המעקב.

איך מתנהל הטיפול אצלי בקליניקה?

לאחר פגישה ראשונית עם המטופל\ת ניתן לאבחן יותר במדויק היכן ממוקם הכאב בברך.
לרוב ארצה לראות בתחילת סדרת הטיפולים את המטופל\ת פעמיים בשבוע על מנת לזרז את התהליך ולמנוע את התפתחות הדלקת כמה שיותר מהר.
בקליניקה שלי אני מטפל בתסמונת כאב פטלופמורלי באמצעות דיקור סיני וחבישה של צמחי מרפא ייחודיים לקליניקה שלי.
מטרת הדיקור הוא לשפר את סירקולציית הדם באזור הברך, הורדה של דלקתיות ונפיחות במפרק. וכך להוריד את הכאב ולהגדיל את טווח התנועה.
מטרת חבישת צמחי המרפא גם היא שיפור סירקולציית הדם, הורדת דלקתיות ונפיחות באזור. בנוסף תפקידם של חלק מהצמחים בחבישה הוא לייצר שחרור של הגידים והרצועות ועידוד של ריפוי הרקמה.

לקריאה על כאבי גב תחתון לחצו כאן
* לקריאה על אוסטאוארטריטיס – דלקת מפרקים ניוונית לחצו כאן

מקורות

Devitt M. “Acupuncture Relieves Knee Pain”. Acupuncture Today. April, 2000, Vol. 01, Issue 04