“דיקור סיני אינו מעלה את הסיכוי להיכנס להריון” – תגובתו של מטפל ברפואה סינית

רקע

במאמר זה ארצה להתייחס למחקר שפורסם לאחרונה (Smith et al., 2018) לפיו דיקור סיני אינו מעלה את סיכויי הכניסה להריון. בכתבה שפורסמה ב-וואלה!news נכתב כי “הדיקור אינו משפיע על הסיכוי להריון או ללידה כלל”. למרות הכותרת הנחרצת, רציתי לקרוא את המחקר עצמו ולפרקו לגורמים על מנת להציע פרשנות אישית ומקצועית לשיטות ותוצאות המחקר.

הליך המחקר

במחקר, אשר פורסם בז’ורנל JAMA: The Journal of the American Medical Association, נדגמו 848 נשים אשר עמדו לעבור הפרייה מלאכותית (IVF). הנשים חולקו לשתי קבוצות וכולן קיבלו שלושה טיפולי דיקור. בעוד הנשים בקבוצת הניסוי עברו טיפולי דיקור על פי פרוטוקול מובנה ואחיד, קבוצת הביקורת עברה טיפול דמה, שבו המחטים לא עברו את שכבת העור. הנשים לא ידעו לאיזה קבוצה הן השתייכו. טיפול ראשון נעשה בין היום השישי ליום השמיני של גירוי השחלות ושני הטיפולים הבאים ניתנו ביום של העברת העוברים – טיפול אחד לפני ואחד אחרי.

ביקורת

ראשית, מעניין להסתכל על המטפורה שעולה מהמאמר ביחס לדיקור כתרופה שנוטלים בצמוד לתהליך, ושבמקרה זה לא צלחה. חשוב להבין כי אין לדמות את הדיקור לתרופה שהרופא רושם ועל המטופלת לקחת מספר פעמים קבוע ביום. דיקור הינו תהליך ולא תרופה שניתן לנטול – זהו תהליך ארוך שמתחיל לפני התחלת הטיפולים וממשיך ללוות את המטופלת לאורך כל שלבי ההפרייה המלאכותית וההריון. מעבר לכך, שלושה טיפולים אינם מספיקים על מנת ללוות את תהליך ההפרייה המלאכותית במידה מספקת ולכן לא מפתיע כי אין הבדל מובהק סטטיסטית בין קבוצת הניסוי וקבוצת הביקורת.
שנית, לנשים בקבוצת הניסוי ניתן פרוטוקול אחיד שמטרתו היא לשפר סירקולציה באזור השחלות, הרחם וכלל הבטן התחתונה על מנת לתמוך בתהליך ההפרייה המלאכותית. לפי הרפואה הסינית, לכל מטופל אבחנה משלו וכתוצאה מכך לא ניתן לייצר פרוטוקול אחיד לכ-400 הנשים שנמצאו בקבוצת הניסוי.

סיכום

לסיום, אשמח לראות מחקר המשך אשר לוקח בחשבון נקודות אלו. מחקר אשר יכלול יותר טיפולים למשך תקופה ארוכה יותר, שבו האבחנה והטיפול יהיו מותאמים באופן אישי לכל מטופלת, אולי יסבול מפגמים מבחינת שיטות מחקר (שכן לא תהיה אחידות בין הנבדקות), אך יתפוס בצורה טובה יותר את הטיפול המקובל בנשים העוברות הפרייה מלאכותית.

תום מור

בתחילת שנת 2007 החלה דרכי עם הרפואה הסינית. לאחר ניתוח קשה בברך, התחלתי לקבל טיפולי פיזיותרפיה ובנוסף גם דיקור וטווינא. הטיפולים שיפרו את גמישות הגידים והרצועות ועזרו להגדיל את טווח התנועה של הברך.

פוסטים מומלצים

מוצרים מומלצים

עגלת קניות

להתייעצות ורישום

דילוג לתוכן