יעילות טיפול בשברים באמצעות דיקור סיני וצמחי מרפא – הצגת מחקרים

רקע

הספרות של הרפואה הסינית מלמדת אותנו שניתן לטפל בשברים באמצעות דיקור סיני וצמחי מרפא. במאמר זה אציג שני מחקרים אשר בוצעו בסין ומראים את היעילות של טיפולים באמצעות דיקור סיני וצמחי מרפא בטיפול בשברים, בשילוב עם טיפול מערבי.
שני המחקרים מראים הטבה בקרב קבוצה שטופלה באמצעות דיקור סיני לעומת קבוצת ביקורת, אשר אינה קיבלה דיקור סיני.
* לקריאת מאמר מפורט על סוגי שברים לחצו כאן

חבישת צמחי מרפא
חבישת צמחי מרפא לשבר בחוליה

מה המחקרים מראים לנו?

מחקר Ⅰ

המחקר הראשון בוצע בבית החולים “האנשים” במחוז הנג-פנג בסין. המחקר כלל 94 מטופלים אשר סבלו משבר בטיביופיבולר (העצם מתחת למפרק הברך), באותו המיקום ובאותה הזווית. בנוסף, כל המטופלים עברו ניתוח לטיפול בשבר, אשר במהלכו הוכנסו פלטינות במיקום השבר. המטופלים חולקו רנדומלית לשתי קבוצות של 47 מטופלים בכל קבוצה – קבוצה של דיקור סיני וקבוצת ביקורת אשר טופלה בעזרת צמחי מרפא. שתי הקבוצות קיבלו טיפולי פיזיותרפיה זהים. קבוצת הדיקור קיבלה שתי סדרות של טיפולי דיקור עם הפסקה של שלושה ימים בין הסדרות. כל סדרה כללה דיקור יומי של 30 דקות במהלך שבעה ימים. קבוצת הביקורת טופלה בעזרת פורמולה לאיחוי עצמות הנקראת Jie Gu Qi Li Pian (מטרת הפורמולה היא לעודד איחוי עצמות ולעודד זרימת דם בגוף). הפורמולה נלקחה פעמיים ביום למשך 60 ימים במינון של 1.5 גרם בכל פעם.
כל המטופלים נבדקו לאחר 60 יום מיום הניתוח וההחלמה חולקה לשלוש קטגוריות:
⦁ החלמה מלאה- טווח תנועה תקין, ללא נפיחות או כאב, צילום רנטגן מראה איחוי מלא של השבר.
⦁ החלמה חלקית- טווח תנועה תקין, מעט נפיחות או כאב, צילום רנטגן מראה איחוי חלקי של העצם.
⦁ ללא החלמה- טווח תנועה לא תקין, נפיחות וכאב, רנטגן מראה חוסר איחוי של השבר.
ההבדל בין קבוצת הדיקור וקבוצת הביקורת היה מובהק כאשר אחוז ההצלחה (המטופלים שהחלימו באופן חלקי או מלא) בקבוצת הדיקור עמד על 95.7% לעומת 80.9% בקבוצת הביקורת. בקבוצת הדיקור היו 32 מטופלים עם החלמה מלאה, 13 החלמה חלקית ו-2 ללא החלמה. בקבוצת הביקורת היו 22 מטופלים עם החלמה מלאה, 16 החלמה חלקית ו-9 ללא החלמה. בקרב קבוצת הדיקור, הנפיחות ירדה לאחר 9.46 ימים בממוצע, לעומת 14.93 ימים בממוצע בקרב קבוצת הביקורת.
חשוב להדגיש שלמרות שאחוזי ההצלחה היו גבוהים יותר בקבוצת הדיקור, גם אחוזי ההצלחה בקבוצת הביקורת היו גבוהים. יהיה מעניין מחקר אשר יכלול קבוצה נוספת ללא טיפול סיני וקבוצה הכוללת דיקור וצמחים ביחד. מחקר כזה יאפשר להשוות את היעילות של טיפול בצמחים לעומת קבוצה שלא קיבלה טיפול מוסף בכלל.
* לקריאת המחקרים לחצו כאן

מחקר Ⅱ

המחקר השני בוצע בבית החולים “רפואה סינית מסורתית” במחוז אנ-יי בסין. המחקר נערך על 64 ילדים בגילאי 6-14 עם שבר מלא בסופרהקונדייל (שבר בעצם ההומרוס מעל המרפק). המטופלים חולקו רנדומלית לשתי קבוצות של 32 מטופלים – קבוצת דיקור וקבוצת ביקורת. קבוצת הדיקור קיבלה טיפולי דיקור של 30 דקות במשך 14 יום. קבוצת הביקורת לא קיבלה טיפול נוסף.שתי הקבוצות קיבלו טיפול מערבי זהה הכולל ניתוח או יישור חיצוני של השבר ועירוי של תערובת צמחים בשם Xue Sai Tong המכילה בעיקרה את הצמח San Qi אשר עוצר דימום ומסדיר קרישיות דם.
לאחר שנה, נמדדו המטופלים בעזרת סיווג ניר (Neer classification), אשר מדרג את ההחלמה על פי קריטריונים שונים בסולם של 0 עד 100 וכן טווח התנועה של המטופלים נמדד וחולק לארבע קבוצות – מצויין, טוב, מספק ולא מספק.
קבוצת הדיקור קיבלה ציון ניר של 88.2 מול 80.09 בקבוצת הביקורת. טווח התנועה של המטופלים בקבוצת הדיקור היה טוב יותר בצורה מובהקת מאשר טווח התנועה של קבוצת הביקורת. כאשר בקרב קבוצת הדיקור 90.62% מהמטופלים קיבלו ציון מצויין וטוב, לעומת 78.13% מטופלים בקבוצת הביקורת. בקבוצת הדיקור היו 18 מטופלים בקבוצת המצוין, 11 בקבוצת הטוב, 2 בקבוצת המספק ו-1 בקבוצת הלא מספק. בקבוצת הביקורת היו 9 מטופלים בקבוצת המצוין, 16 בקבוצת הטוב, 5 בקבוצת המספק ו-2 בקבוצת הלא מספק.
צריך לשים לב לכך שהמחקר נערך בקרב ילדים ולכן יכולת ההכללה ממנו הינה מוגבלת. בנוסף, שתי הקבוצות קיבלו עירוי צמחים מכיוון והמחקר נערך בבית חולים סיני וצורת טיפול זו נהוגה ומקובלת. מעניין לראות שחזור של הניסוי עם קבוצה נוספת אשר לא תכלול דיקור וצמחי מרפא.
* לקריאת המחקרים לחצו כאן

מקורות

[1] Peng Zhen, Jiang Zelong, Teng Ning (2018) “Effect of Acupuncture on Rehabilitation of patients with Tibiofibular Fracture Undergoing Internal Fixation.” Chinese Journal of integrative Medicine Vol. 22 (26), pp. 3717-3718.
[2] Liu Guanglin, Fu Jingdong, Wang Yan (2018) “Clinical Role of Acupuncture Combined with Xuesaitong in the Treatment of Supracondylar Fracture of the Humerus.” Chinese Journal of integrative Medicine Vol. 22 (26), pp. 3719-3720.

תום מור

בתחילת שנת 2007 החלה דרכי עם הרפואה הסינית. לאחר ניתוח קשה בברך, התחלתי לקבל טיפולי פיזיותרפיה ובנוסף גם דיקור וטווינא. הטיפולים שיפרו את גמישות הגידים והרצועות ועזרו להגדיל את טווח התנועה של הברך.

פוסטים מומלצים

מוצרים מומלצים

עגלת קניות

להתייעצות ורישום

דילוג לתוכן