מגבלה פיזית ביום יום וכתף קפואה + מחקר

אתם לא מצליחים ללבוש חולצה לבד, לסגור כפתור, לקחת משהו מהמדף?
כאב בכתף, מגבלת תנועה, קושי בהנעת הכתף, כבדות וחולשה של הכתף. אם גם אתם סובלים מתסמינים אלו, יכול להיות שיש לכם כתף קפואה.

מה היא כתף קפואה?

כתף קפואה היא מצב בו יש כאב והגבלת תנועה של הכתף. הכאב ממוקם באזור מסובבי הכתף (rotator cuff) וישנם סימנים של דלקת ברקמות באותו אזור. מאפיין נוסף הוא מגבלת תנועה שמתפתחת ככל שהבעיה מתמשכת. זו היא תוצאה של שינויים צלקתיים ברקמות שמתפתחים לאורך זמן. לרוב הדלקת תתפתח ביד הלא דומיננטית ויש סיכוי של כ-20% של התפתחות הדלקת בכתף הנוספת.
זמן ההחלמה מוגדר בין 6-12 חודשים ולפעמים עד 18 חודשים, אך ניתן לצמצם זמן זה באופן משמעותי לתקופה של כחודשיים, בעזרת הרבה עבודה של המטפל והמטופל.
ישנה חשיבות גדולה מאוד לטפל בבעיה זו בהקדם ולהקפיד על הגעה לטיפולים באופן קבוע.

דיקור לכתף קפואה
דיקור לטיפול בכתף קפואה

איך הרפואה הסינית יכולה לעזור?

בראייה הסינית כתף קפואה יכולה לנבוע מחדירה של פתוגן חיצוני (רוח קרה), טראומה בכתף או היווצרות של זרימה חלשה וקטועה של צ’י ודם באזור הכתף.
ישנם מספר כלים ברפואה הסינית לטיפול בכתף קפואה ולמטרת מאמר זה אני אמנה וארחיב על הכלים בהם אני נעזר בקליניקה.

דיקור- לאחר תשאול המטופל/ת ואבחנת הבעיה מתבצע הדיקור בנקודות רלוונטיות אשר מטרתן לעודד ריפוי והנעה של צ’י ודם.

טווינא- טיפול במגע, השם דגש על הבאת תנועה, זרימה מחודשת לאזור הכתף ופירוק הידבקויות ברקמה.

צמחי מרפא- במקרים מסוימים המטופל/ת יקבלו פורמולה הבנויה ממספר צמחי מרפא שמטרתה להוריד את הדלקת בכתף ולעודד ריפוי וזרימת צ’י ודם בכתף.

שמנים- אני עובד עם מספר שמנים שמטרתם להניע צ’י ודם ולהוריד דלקתיות. במקרים מסוימים אני מבצע חבישה עם השמנים על מנת לחזק את הפעולה שלהם.
כוסות רוח וגווא-שא- גם פה מטרת טיפול זה היא להניע צ’י ודם ולהוריד הדלקת.

מחקרים

מחקר על דיקור שהתבצע בסין בדק 157 אנשים עם כתף קפואה. במחקר זה, המטופלים טופלו 3 פעמים בשבוע במשך 10 טיפולים. המחקר מצא כי 81% מהמטופלים הראו שיפור ניכר בטווח התנועה והכאב.

מחקר נוסף שבוצע בגרמניה בדק 424 מטופלים אשר קיבלו 15 טיפולי דיקור במשך 6 שבועות.
במחקר זה היו שלוש קבוצות:
קבוצה I- טופלו בדיקור והראו שיפור של 65%.
קבוצה II- טופלו בדיקור מזויף (המטופלים נדקרו באמצעות מחט מזויפת שלא חודרת לגוף) והראו שיפור של 24% שניתן ליחסו לאפקט הפלסבו.
קבוצה III- טופלו בטיפול קונבנצינאלי והראו שיפור של 37%.
* לקריאת המחקר לחצו כאן

מחקר אחר בדק 40 מטופלים עם כתף קפואה וחילקם ל-2 קבוצות, קבוצה של פיזיותרפיה וקבוצה של דיקור+פיזיותרפיה. קבוצת הדיקור קיבלו טיפול פעמיים בשבוע במשך 6 שבועות. רמת הכאב וטווח התנועה של המטופלים נבדקה לפני תחילת הטיפולים, לאחר סיום הטיפולים וחודש וחצי לאחר סיום הטיפולים.
בסיומו של המחקר ניתן היה לראות שיפור משמעותי בקבוצת המשלבת דיקור ופיזיותרפיה.
* לקריאת המחקר לחצו כאן

סיכום

כמו בכל דבר אין פה קסם וכל מטופל/ת מגיבים אחרת לטיפולים ולכן גם זמן ההחלמה משתנה.
ניתן לראות שהדיקור מוכח כעוזר להחלמה ושיקום של כתף קפואה, בנוסף לדיקור, שילוב של טווינא וצמחי מרפא רק מעלה את סיכויי ההחלמה והשיקום.
לכן יש צורך בהתמדה של הגעה לטיפולים ותרגול בבית בהתאם להנחיית המטפל/ת.

מקורות

Mo, X. F., L. H. Xuan, Y. B. Jin, X. H. Cheng, and B. Y. Yu. “[Efficacy observation on abdominal acupuncture for adhesion-stage shoulder periarthritis].” Zhongguo zhen jiu= Chinese acupuncture & moxibustion 33, no. 9 (2013): 847-849. Department of Acupuncture and Moxibustion, Zhejiang Hospital of TCM, Hangzhou, China.

Pain. 2010 Oct;151(1):146-54. Epub 2010 Jul 23. German Randomized Acupuncture Trial for chronic shoulder pain (GRASP) – a pragmatic, controlled, patient-blinded, multi-centre trial in an outpatient care environment. Molsberger AF, Schneider T, Gotthardt H, Drabik A.

Vickers AJ, Cronin AM, Maschino AC, et al. Acupuncture for Chronic Pain: Individual Patient Data Meta-analysis. Arch Intern Med. Published online September 10, 2012. doi:10.1001/archinternmed.2012.3654.

Asheghan, M., Aghda, A. K., Hashemi, E., & Hollisaz, M. (2016). INVESTIGATION OF THE EFFECTIVENESS OF ACUPUNCTURE IN THE TREATMENT OF FROZEN SHOULDER. Materia Socio-Medica, 28(4), 253–257. https://doi.org/10.5455/msm.2016.28.253-257

תום מור

בתחילת שנת 2007 החלה דרכי עם הרפואה הסינית. לאחר ניתוח קשה בברך, התחלתי לקבל טיפולי פיזיותרפיה ובנוסף גם דיקור וטווינא. הטיפולים שיפרו את גמישות הגידים והרצועות ועזרו להגדיל את טווח התנועה של הברך.

פוסטים מומלצים

מוצרים מומלצים

עגלת קניות

להתייעצות ורישום

דילוג לתוכן