סוגי שברים והטיפול בהם ברפואה הסינית

סוגי שברים

שברים כוללים לרוב פגיעה ברקמה רכה כגון שרירים, גידים ורצועות, ונפוץ יותר במקרים בהם הפגיעה התרחשה במפרק או בקרבתו.
ישנם מספר רב של סוגי שברים אותם אפרט בקצרה:

  • שבר פשוט – כאשר שתי הקצוות של העצם מופרדות לגמרי ללא פגיעה בעור וברקמה, נקרא גם “שבר נקי”.
  • שבר פתוח – כאשר קצה אחד או חלקיק של העצם השבורה חודר את העור ויוצר פצע פתוח. מצב זה עלול לגרום לזיהום ולכן זהו שבר שעלול להיות מסוכן.
  • שבר מרוסק – כאשר העצם נשברת למספר חלקים אשר חלקם עלולים להיות כמו קוצים קטנים ברקמה, דבר המצריך ניתוח.
  • שבר תלישה – כאשר עצם קטנה המחוברת לגיד או רצועה נתלשת כתוצאה מלחץ עליה.
  • שבר דחיסה – שבר הנוצר כתוצאה מלחץ על העצם משני כיוונים, שבר זה נפוץ בחוליות עמוד השדרה.
  • שבר ספירלי – שבר הנוצר מסיבוב של העצם עד שבירה, נפוץ אצל אנשים העושים סקי כאשר הנפילה מסובבת את העצם אך הרגל מוחזקת על-ידי המגף.
  • שבר ענף ירוק – מעין שבר חלקי הנפוץ אצל ילדים אשר העצמות שלהם עדין רכות וגמישות ולכן הן מתעקמות לפני שהן נשברות. לרוב העצם לא נשברת עד הסוף וההחלמה משבר זה היא מהירה.
  • שבר מאמץ – שבר זה נוצר כתוצאה ממאמץ ועומס חוזר ולרוב קורה ברגליים התחתונות. זהו סדק קל על פני העצם אשר לא מראה סימנים של נפיחות וקשה לזיהוי באמצעות צילום רנטגן בשל היותו קטן.
יעילות טיפול בשברים באמצעות דיקור סיני וצמחי מרפא – הצגת מחקרים
חבישת צמחי מרפא לטיפול בסדק בעצם הטיביה

מה קורה בגוף לאחר שבר?

כאשר נשברת עצם בגופנו הגוף מתחיל בתהליך ריפוי המתחלק לשלושה שלבים, השלבים המתוארים מתייחסים לשבר פשוט אצל אדם בריא מאחר ובשאר סוגי השברים התהליך הוא מעט מורכב יותר ומשתנה מאדם לאדם.
זמן ההחלמה משבר אורך בן 6-12 שבועות.

שלב I – דלקת – זהו השלב האקוטי והוא מתקיים במהלך השבוע הראשון של השבר, שלב זה כולל נפיחות ודלקתיות באזור השבר. בשלב זה נוצרת דלקתיות, נפיחות וכאב כתוצאה מקרעים בכלי הדם בעצם ומסביבה הגורמים לגודש דם, מצב זה גורם לייצוב האזור והכנת הקרקע לתהליך הריפוי.

שלב II – בנייה – שלב זה מתחיל בתום השלב הראשון לאחר מתקיים בין 2-3 שבועות. לאחר כשבוע הדלקתיות וגודש הדם מתפנים ומתחילים להיווצר תאי עצם (אוסטאובלסטים וכונדרובלסטים) היוצרים רקמה סיבית וסחוס, ותהליך בניית העצם מתחיל. לתהליך זה מתלווים תחושת הגירוד ואי הנוחות המתחזקים בלילה. בתום שלב זה מסתיים תהליך בניית העצם אך העצם עדין רכה וגמישה באזור השבר.

שלב III – איחוי – זהו השלב האחרון ואורכו הוא מספר חודשים עד סיום תהליך האיחוי. תהליך האיחוי מתחיל כאשר העצם הרכה מתאחה והופכת לקשה, בליווי שיפור סירקולציית הדם באזור. בשלבים מתקדמים יותר של שלב האיחוי, ניתן להניח משקל גוף קל או לאמץ מעט את אזור השבר על מנת לעודד את התהליך. החלמה משברים מורכבים יותר תארך יותר זמן, אך עם טיפול מתאים ניתן לזרז משמעותית את תהליך ההחלמה.

* לקריאת מחקרים בדיקור סיני לטיפול בשברים לחצו כאן

איך ניתן לטפל בשברים באמצעות הרפואה הסינית?

ישנם מספר אמצעים יעילים לטיפול בשברים בעזרת הרפואה הסינית ואותם אפרט בקצרה:

דיקור – ישנן כמה מאות נקודות דיקור בגופנו על-פי הרפואה הסינית, חלק מנקודות אלו ידועות בספרות הסינית כנקודות המחזקות את תהליך בניית העצם ומורידות נפיחות ודלקתיות. בנוסף, ברפואה הסינית הכליות אחראיות על העצמות והכבד אחראי על הגידים, הרצועות, השרירים, הסחוס ותנועת הדם החלקה בגוף. לכן ניתן גם לחזק איברים אלו באמצעות נקודות דיקור מתאימות על מנת לזרז את תהליך ההחלמה.

צמחי מרפא – ידוע לפי הספרות הסינית על צמחי מרפא שתפקידם הוא להניע דם, להוריד דלקתיות, לזרז שיקום רקמה, לחזק ספיגת סידן בגוף ועוד. ישנן פורמולות של צמחי מרפא המיועדות ללקיחה בזמן כאשר יש שבר על מנת לחזק ולתמוך בגוף ולזרז את תהליך ההחלמה בכל שלביו. פורמולות אלו נלקחות לרוב בצורת קפסולות עם צמחים טחונים בפנים.

שמנים ורטיות מצמחי מרפא – בדומה לצמחים בפורמולות, ישנם צמחים שניתן להכין מהם שמנים ורטיות לשימוש חיצוני על מנת להוריד נפיחות ודלקתיות, לתרום לזירוז תהליך איחוי העצם, לרפא את הרקמה ולחדש את סירקולציית הדם באזור.

* לקריאת תקציר מחקרים המראים את יעילות טיפול בשברים באמצעות דיקור סיני וצמחי מרפא לחצו כאן.

מקורות

Bensky, Dan and Barolet, Randall. Chinese Herbal Medicine Formulas and Strategies. Seattle, WA: Eastland Press, 2009.
Bisio, Tom, A Tooth From the Tiger Mouth, NY, NY, Simon and Schuster, 2004.
Huang Fangshou, Traumatology and Orthopedics of Traditional Chinese Medicine.Shanghai University of TCM Press, 2003.
Monk De Qian, Ting-Liang Zhang. Shaolin Secret Formulas for the Treatment of External Injury, Blue Poppy, 1995.
https://www.foothealthfacts.org
https://www.medicalnewstoday.com

תום מור

בתחילת שנת 2007 החלה דרכי עם הרפואה הסינית. לאחר ניתוח קשה בברך, התחלתי לקבל טיפולי פיזיותרפיה ובנוסף גם דיקור וטווינא. הטיפולים שיפרו את גמישות הגידים והרצועות ועזרו להגדיל את טווח התנועה של הברך.

פוסטים מומלצים

מוצרים מומלצים

עגלת קניות

להתייעצות ורישום

דילוג לתוכן